Conferinţa MAS „Cum răspundem la crizele de securitate naţională?”: Siguranţa cetăţeanului trebuie să fie în centru

Cum răspundem la crizele de securitate naţională? În demersul nostru de a răspunde la această întrebare, pe 16 februarie 2021 am invitat reprezentanţi cu experienţă îndelungată în poziţii de decizie politică sau militară, oameni din mediul de business, precum şi membri ai mediului jurnalistic şi academic. Două paneluri, nouă speakeri, trei invitaţi speciali şi cinci ore de dezbateri au dat contur actualităţii.

poza

Monitorul Apărării şi Securităţii ţi-a adus în actualitate teme legate de modul în care arhitectura de securitate a României se comportă în cazul unor crize, precum cea sanitară şi cea economică din 2020. Securitatea naţională a României are o criză de leadership.

Pentru că ai un interes manifest, justificat, legitim şi pentru că este bine să ştii unde te afli în sfera siguranţei personale şi a securităţii naţionale, îţi redăm aici esenţialul din expunerile participanţilor la dezbatere.

Siguranţa cetăţeanului trebuie să fie în centru

Echilibrul dintre Stat şi cetăţean, în limitele contractului social, are nevoie de reglaj permanent, transparent. Acest reglaj ţine şi de parlamentarii pe care i-ai ales. Ei ar trebui să îşi cunoască foarte bine rolul şi să îşi exercite pe deplin atribuţiile de reprezentare a intereselor tale, care presupun şi controlul asupra sectorului de apărare, informaţii şi securitate.

Profesionalizarea comisiilor parlamentare de supervizare a activităţii derulate de structurile informative şi contrainformative, ca şi profesionalizarea analiştilor din mass-media sunt esenţiale pentru însănătoşirea societăţii. Profesionalizarea structurilor controlate este dezirabilă, la rândul ei.

Ai nevoie să ştii şi să fii convins că, în perioade de criză, ca şi în stare de normalitate, toate părţile îşi respectă contractul. Ca plătitor de taxe şi impozite care alimentează bugetul de stat, din care se finanţează structurile de apărare, ordine publică şi securitate naţională, ai dreptul să ştii că sistemul este pregătit să intervină în interesul naţiunii şi al comunităţii de care aparţii. Nivelul de pregătire a sistemului trebuie verificat şi certificat.

La rândul lor, cetăţenii României care sunt şi cadre militare sau angajaţi civili din apărare, ordine publică şi securitate naţională, au nevoie să ştie că parlamentarii desemnaţi să le controleze activitatea îşi cunosc foarte bine atribuţiile.

Controlul eficace, exercitat cu bună credinţă şi comunicarea continuă conduc la transparenţă. Experienţa statelor cu tradiţie democratică îndelungată arată că atât cei care controlează, cât şi controlaţi trebuie să facă eforturi majore pentru a îndeplini cerinţa de transparentizare.

 

ȘTIRI
Imaginea articolului General (r) Sergiu Medar, despre securitatea naţională: România a fost primul stat care a pus HUMINT, SIGINT şi IMINT într-un singur loc, pentru analiză 16 feb 2021

General (r) Sergiu Medar, despre securitatea naţională: România a fost primul stat care a pus HUMINT, SIGINT şi IMINT într-un singur loc, pentru analiză

citește mai mult
Imaginea articolului Generalul (r) Silviu Predoiu: Legea 51/1991 păcătuieşte prin omisiuni şi prin lipsa unor actualizări 16 feb 2021

Generalul (r) Silviu Predoiu: Legea 51/1991 păcătuieşte prin omisiuni şi prin lipsa unor actualizări

citește mai mult